1. Cofnięty licznik i niepewny przebieg
Manipulacja przebiegiem to wciąż popularny proceder. Auto może wyglądać świetnie, ale realny stan techniczny może być dużo gorszy niż wskazuje licznik.
Jak się chronić:
- sprawdzaj historię serwisową w raportach ASO,
- porównuj przebieg z wpisami w książce serwisowej,
- korzystaj z baz danych przeglądów technicznych.
- zamawiaj oficjalny raport historii serwisowej z ASO,
- sprawdzaj daty i przebiegi wizyt serwisowych,
- weryfikuj informacje z ogłoszenia z danymi z raportu.
- sprawdzaj historię w bazach ubezpieczeniowych,
- używaj miernika lakieru,
- oglądaj auto na podnośniku.
- podłącz auto do komputera diagnostycznego,
- sprawdź działanie ABS, ESP, klimatyzacji, multimediów.
- sprawdź stan klocków, tarcz, amortyzatorów,
- pytaj o wymiany rozrządu i sprzęgła.
- sprawdź błędy w sterowniku silnika,
- pytaj o historię regeneracji DPF i EGR.
- oglądaj auto na podnośniku,
- sprawdzaj spód drzwi i elementy konstrukcyjne.
- sprawdź VIN w kilku miejscach w aucie,
- porównaj z danymi w dokumentach i raportach online.
2. Brak historii serwisowej
Samochód bez pełnej dokumentacji serwisowej to ryzyko ukrytych usterek i braków w konserwacji.
Jak się chronić:
3. Ukryte wypadki i naprawy blacharskie
Samochód po kolizji może wyglądać dobrze po naprawie, ale mieć problemy z geometrią nadwozia, korozją czy elektroniką.
Jak się chronić:
4. Problemy z elektroniką
Nowoczesne auta mają wiele systemów elektronicznych, które z czasem ulegają awariom.
Jak się chronić:
5. Zużyte elementy eksploatacyjne
Hamulce, sprzęgło, zawieszenie czy turbosprężarka to elementy, które z wiekiem wymagają kosztownych napraw.
Jak się chronić:
6. Problemy z układem wydechowym i DPF
W dieslach częste są awarie DPF, zaworów EGR i systemu AdBlue.
Jak się chronić:
7. Korozja i problemy z nadwoziem
Starsze auta często rdzewieją w progach, nadkolach i na podłodze.
Jak się chronić:
8. Brak zgodności numerów VIN
Niezgodne numery VIN mogą oznaczać poważne wypadki lub ryzyko kradzieży.
Jak się chronić:
Podsumowanie
Kupno auta używanego zawsze wiąże się z ryzykiem, ale dzięki sprawdzeniu historii serwisowej, dokumentacji i dokładnym oględzinom można je znacznie ograniczyć i uniknąć kosztownych niespodzianek.